Jumat, 21 September 2012

Intelektual

Intelektual adalah orang yang memakai inteleknya buat bekerja, studi, memikirkan, mengagak, atau menyoal serta menjawab soalan perihal berbagai-bagai idea. dengan amnya, ada tiga takrif moden buat istilah intelektual, iaitu : 

mereka yang amat terlibat didalam idea-idea serta buku-buku ; 
mereka yang memiliki kepakaran didalam budaya serta seni yang berikan mereka kewibawaan kebudayaan, serta yang lantas mempergunakan kewibawaan itu buat bertutur perihal perkara-perkara lain di khalayak ramai. golongan ini dipanggil untuk jadikan intelektual kebudayaan. 
dari segi marxisme, mereka yang tergolong didalam kelas pensyarah, guru, peguam, wartawan, dan seterusnya. 
oleh itu, intelektual kerap dihubungkan dengan mereka yang berkelulusan universiti. bagaimanapun, sharif shaary, dramatis malaysia yang populer, menyebutkan bahawa hakikatnya tidak semudah itu. beliau berkata : 
studi di universiti bukan hanya jaminan seseorang bisa jadi intelektual... seorang intelektual itu yaitu seorang pemikir yang sentiasa berfikir serta mengembangkan dan menyumbangkan ideanya buat kesejahteraan masyarakat. dia juga yaitu seorang yang mempergunakan pengetahuan serta ketajaman fikirannya buat membahas, mengkaji, merumuskan semua perkara didalam kehidupan manusia, terlebih masyarakat dimana dia ada terutama serta di peringkat global amnya buat melacak kebenaran serta menegakkan kebenaran itu. kian lebihpada itu, seorang intelektual juga yaitu seorang yang kenal dapat kebenaran serta berani juga memperjuangkan kebenaran itu, walau bagaimanapun tekanan serta ancaman yang dihadapinya, terlebih sekali kebenaran, kemajuan, serta kebebasan buat rakyat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar